Home Onze pedagogische visie

Onze pedagogische visie

De eerste jaren in het leven van een kind zijn essentieel voor welk persoon hij of zij straks zal worden. Daar wordt de basis gelegd voor later. Om de kinderen optimaal te kunnen stimuleren en begeleiden werkt CompaNanny doorlopend aan het optimaliseren van het pedagogisch beleid. Een beleid dat continue getoetst wordt aan de nieuwste kennis en inzichten op het gebied van de algemene ontwikkeling van een kind. Een beleid dat dagelijks toegepast wordt door de Nannies op de groepen, waarbij iedere keuze bijdraagt aan de optimale ontwikkeling en ontplooiing van het kind. Wij hopen met onze pedagogische visie en werkwijze naast onze mensen ook ouders te inspireren. 

In onze pedagogische werkwijze staan 7 waarden centraal, omdat we geloven dat deze waarden het mooiste bij kinderen naar boven halen en de basis vormen voor een optimale ontwikkeling: respect, zelfvertrouwen, authenticiteit, verantwoordelijkheid, besluitvaardigheid, nieuwsgierigheid en creativiteit. 

Onze 7 waarden

Onze visie op inrichting

Onze visie op inrichting

Om iedereen zich meteen thuis te laten voelen, zijn onze vestigingen huiselijk ingericht. De groepen zijn ruim opgezet en hebben veel lichtinval. Om de kinderen niet te overprikkelen, houden we de groepen knus maar rustig, zonder drukke kleuren en met veel hout en natuurlijke materialen. Veiligheid en gezondheid is voor ons heel belangrijk. Zo heeft iedere groep een eigen keukenblok met verschoongedeelte. Hierdoor kan de Nanny op de groep blijven en overzicht houden als zij voeding voorbereid of een baby verschoont. Voor de veiligheid zijn alle groepen met elkaar verbonden door deuren met ramen, waarmee we het 4-ogen principe hanteren. Onze tuinen zijn omheind en verdeeld in een aparte baby-, peuter- en BSO tuin. Voor alle leeftijden zijn er avontuurlijke, veilige speeltoestellen en spelmaterialen aanwezig.

Onze visie op speelgoed

Passief speelgoed maakt actieve kinderen. Speelgoed dat uit zichzelf niets doet, zorgt ervoor dat kinderen letterlijk ‘in beweging’ komen. Het maakt kinderen actief en stimuleert hun creativiteit en fantasie. Voorbeelden van passieve materialen zijn bakjes waarmee gestapeld of geschoven kan worden, ballen in verschillende soorten en maten en ander materiaal wat verzameld, gesorteerd en onderzocht kan worden (zoals kokers, ringen en blokken).

Naast speelgoed bieden we kinderen ook andere (ongedefinieerde) materialen aan, zoals gebruiksvoorwerpen, huishoudelijke voorwerpen en gerecyclede materialen. Deze materialen bieden kinderen vele mogelijkheden om te ontdekken en experimenteren en levert het kind nieuwe inzichten op. Wanneer een kind zelf iets ontdekt, maakt hij dit zich eigen en dat geeft hem voldoening en plezier. Voorbeelden van deze materialen zijn gevulde flesjes met knopen of kralen (het flesje moet gewicht hebben), imitatiematerialen uit de keuken (vergiet, pollepels, handvegers) en allerlei bakjes en mandjes.

Onze visie op speelgoed
Onze visie op voeding

Onze visie op voeding

Bij CompaNanny hebben we ook aandacht voor de lichamelijke ontwikkeling van kinderen. Daarom geven we kinderen veel verse voeding zoals vezels, groente en fruit. We zijn goed op de hoogte van de meest recente onderzoeken over gezonde voeding en hebben op basis hiervan een eigen visie en werkwijze ontwikkeld. 

Vanaf 9 maanden krijgen kinderen bij ons een biologische warme lunch, bereid door Moekes Maaltijd, met natuurlijke ingrediënten zonder kunstmatige toevoegingen. Op iedere vestiging is de Huishoudelijk Medewerker verantwoordelijk voor deze warme lunch. Dat wil zeggen dat de warme lunch iedere dag wordt opgewarmd door de HM-er en op de groep wordt gebracht rond lunchtijd. 

Kinderen drinken bij ons water of thee en als tussendoortje kunnen ze kiezen uit bijvoorbeeld biologische yoghurt, crackers met gezond beleg, fruit en rauwkost. 

Onze visie op communicatie met kinderen

Door in communicatie eerlijk en oprecht te zijn, te praten vanuit een ik-boodschap en op ooghoogte met kinderen te communiceren zorgen we ervoor dat kinderen zich emotioneel veilig voelen. Door gedrag, behoeften en emoties van een kind naar hen te benoemen, voelen kinderen zich gezien en gehoord. We laten merken dat we beschikbaar zijn voor ieder kind, door te reageren op vragen of initiatieven tot contact. Dit doen we bijvoorbeeld door:

  • Naar een baby te benoemen: ‘Ik hoor dat je huilt, je hebt honger, ik ga nu jouw fles maken’.;
  Naar een peuter te benoemen: ‘Je bent gevallen, ik zie dat je verdrietig bent.’;
  Met oudere kinderen in gesprek te gaan over hun interesses, hun vragen serieus te nemen en handvatten te bieden waarmee ze die kunnen beantwoorden. 

Onze visie op communicatie met kinderen